Wednesday 1 February 2017

Kembara Banat HN #LastPart

Bismillah.
Alhamdulillah hari ini merupakan hari kedua kelas bermula untuk semester baru. Kelas pagi2 lagi hari ini dah dapat assignment kak oi. 😂

Ok baiklah, sebelum saya dapat tugasan yang lain, ada eloknya saya habiskan coretan saya berkenaan kembara kami hari itu.
...

Day 4 (13/1/2017) :

Kami "check out" dari tempat penginapan al-aisy pada pukul 9 pagi. Kemudian, kami terus menuju ke Pajak Ikan, iaitu pasar borong. Di sana terdapat banyak sangat kedai2 dan bermacam2 jenis jualan. Kami menapak masuk je ke dalam pasar tu, terus ada yang mengekori kami mempromosikan barang jualannya. Agak rimas, tapi buat taktau je. 😂

Ha.. Inilah suasana pajak ikan yang sempat saya rakam.

Setelah penat pusing2 satu pajak ikan ni, sampai pening dah tak tau nak beli apa, kami pun ke Istana Maimun, Kesultanan Deli. Disini pun terdapat beberapa kedai yang menjual cenderahati.

Dihadapan Istana Maimun

Kemudian, kami pun menuju ke Masjid Raja dan juga solat jama' asar zohor di sana.

Kami dihadapan Masjid Raja.

Usai solat, kami pun ke rumah kawan along. Malam itu kami menginap di rumah tu kebetulan semua dah pulang ke Malaysia. Pada malam itu, yang mana merupakan malam terakhir kami di Medan, along dan kawannya membawa kami merasai makanan disini. Antaranya; murtabak makyung. Serious best sangat murtabak ni, dah la ada banyak jenis. Keju ada, bbq ada apa lagi tah. Ingat apa yang kami order je. He he.

Kemudian, along membawa kami ke sibolang durian, merupakan tempat khas untuk orang ramai menikmati pelbagai jenis durian. Kami pun tak terlepas la untuk merasa, walaupun durian di mana2 sama je kot rasanya. Entahlah. Sebenarnya perut kami berempat dah cukup kenyang makan murtabak makyung sebelum itu. Jadi, kami hanya makan sekadar untuk merasa, itupun tak habis satu durian tu. Jadi, mereka lah yang jadi mangsa untuk habiskan. 😂

Kami dihadapan sibolang durian.

Akhir sekali, along membawa kami ke "warkop", iaitu singkatan kepada warung kopi. Baru je duduk, ada orang datang mengalunkan halwa telinga kepada kami. Benda biasa la tu kan di Indonesia.

Setelah selesai minum, kami pun pulang...

Day 5 (15/1/2017) :

Hari terakhir kami di Medan. Pagi itu, kami keluar melawat universitas kawan2 Malaysia kami belajar. Setelah itu, kami mencari sedikit lagi ole2 yang kurang. Kemudian terus pulang ke rumah kembali untuk bersiap2 ke airport. Makan tengahari kami dijamu oleh kawan2 Malaysia yang belajar disini. Tak sangka rupanya ada kawan satu sekolah dahulu belajar disini, kecilnya dunia, rupa-rupanya kita saling mengenali kan. Setelah asar, kami pun berangkat ke Kualanamu Internasional Airport.

Di UINSU.

Atas: kawan2 satu sekolah.
Bawah: antara kawan2 serumah mereka.

Makan tengahari.

Bersama along dan juga fadzil,kawan along.

Maka... Berakhirlah kembara 5 hari 4 malam di bumi Medan. Terima kasih buat semua yang berjasa. Semoga Allah merahmati kalian dan membalasnya dengan segala kebaikan yang banyak.

Tiba di KLIA2 lebih kurang  pukul 10 malam kalau tak silap saya lah. Selepas itu kami mereput dan menjadi 'gelendangan' sementara di situ untuk menunggu next flight pada pukul 7 pagi.

Emm..
Indahnya pengalaman, dengan adanya memori... 💕

The end.

P/s: ada masa nanti saya akan update budget pula ye.